Implementation of Anyflip-based online IPS E-module in Elementary Schools
DOI:
https://doi.org/10.61166/interkoneksi.v2i2.15Keywords:
E-modul, Anyflip, IPSAbstract
The progress of the times is increasingly integrating technology to improve learning in schools. By implementing Anyflip-based E-modules, an application can enable the creation of digital learning materials in an interactive format, especially in social studies learning in elementary schools. With this research, the author uses a qualitative approach with the method of literature study or literature research through sources. This research is prepared based on the principle of in-depth and detailed literature review but made simple so that readers can easily understand the essence of the application of online Anyflip-based social studies E-modules in elementary schools. The application of E-modules has great potential in implementing effective learning in primary schools.
Downloads
References
Angi St. Anggari, Afriki, Dara Retno Wulan, Nuniek Puspitawati, Lely Mifthachul Khasanah dan Santi Hendriyeti. 2016. Indahnya Kebersamaan Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Tema 1 Buku Siswa SD/MI Kelas 4. Jakarta. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.
Angi St. Anggari, Afriki, Dara Retno Wulan, Nuniek Puspitawati, Lely Mifthachul Khasanah dan Santi Hendriyeti. 2016. Indahnya Kebersamaan Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Tema 1 Buku Guru SD/MI Kelas 4. Jakarta. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang. Kemendikbud.
Bitar. 2020. Bali. Sejarah Suku Bali https://www.gurupendidikan.co.id/sejarah-suku-bali/
Haeriyah, H., & Pujiastuti, H. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul Interaktif Berbantuan Aplikasi Anyflip Pada Materi Lingkaran Untuk Siswa SMP. Primatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 1-10.
Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan modul elektronik (e-modul) interaktif pada mata pelajaran Kimia kelas XI SMA. Jurnal inovasi teknologi pendidikan, 5(2), 180-191.
Islahiyah, I., Pujiastuti, H., & Mutaqin, A. (2021). Pengembangan e-modul dengan model pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat, 10(4), 2107-2118.
Khoirudin, R., Sunarto, S., & Sunarso, A. (2022). Pengembangan Modul dalam PBL untuk meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep IPS dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4442-4450.
Laili, I. (2019). Efektivitas pengembangan e-modul project based learning pada mata pelajaran instalasi motor listrik. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 306-315.
Latifah, N., Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar (Sebuah Studi Pustaka). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42-51.
Listyarini, I., Ulumuddin, A., & Saputra, H. J. (2021, December). Pengembangan Media Pembelajaran Melalui Aplikasi Anyflip di Sekolah Dasar. In Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (Vol. 2, pp. 710-719).
Martani, K. D. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Digital Book Menggunakan Aplikasi Anyflip Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Mengidentifikasi Unsur Intrinsik Cerita Siswa Kelas 4 SD N Bagusan Kecamatan Parakan Kabupaten Temanggung. JP3 (Jurnal Pendidikan dan Profesi Pendidik), 6(1), 65-72.
Patria, R. (2022). Studi Fenomenologi: Teori Humanistic dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Progressive of Cognitive and Ability, 1(1), 1-9.
Rostikawati, R. T., & Suryanti, Y. (2023). Pelatihan penerapan e-modul berbasis anyflip dalam meningkatkan kompetensi literasi digital guru sekolah dasar di kota bogor. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 882-887.
Ratnaningsih, N., Ni’Mah, K., & Hidayat, E. (2021, March). COVID-19 the earliest for digital learning in mathematics: An overview from technology literacy. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1819, No. 1, p. 012027). IOP Publishing.
Sidiq, R. (2020). Pengembangan e-modul interaktif berbasis android pada mata kuliah strategi belajar mengajar. Jurnal Pendidikan Sejarah, 9(1), 1-14.
Valen, Wulan. 2018. Jakarta. Keragaman Budaya Indonesia. https://wulanvalen.home.blog/2015/12/16 keragaman-budaya-indonesia
Wahyuliani, Y., Supriadi, U., & Anwar, S. (2016). Efektivitas penggunaan media pembelajaran flip book terhadap peningkatan hasil belajar siswa pada mata pelajaran PAI dan budi pekerti di SMA Negeri 4 Bandung. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 3(1), 22-36.
Widya, W., Zaturrahmi, Z., Muliani, D. E., Indrawati, E. S., Yusmanila, Y., & Nurpatri, Y. (2021). Pelatihan pembuatan bahan ajar digital menggunakan aplikasi kvsoft flipbook dan web anyflip di smp negeri 41 padang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisiplin, 4(3), 183-189.
Zis, S. F., Effendi, N., & Roem, E. R. (2021). Perubahan perilaku komunikasi generasi milenial dan generasi z di era digital. Satwika: Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 5(1), 69-87.
Windiyani, T., Sofyan, D., Arifin, M. Z., Ardianto, D., Herawati, N., & Putri, F. (2023). Pendampingan Guru Sekolah Dasar Pelatihan Bahan Ajar Digital Berbasis Anyflip Meningkatkan Profesionalisme Menuju Education For Sustainable Development (ESD). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 4(2), 703–710.